Spöanvändning

När är det rätt eller fel att använda spöt? Vid vägring? Innan hindret? För att få hästen att gå fortare?
Det har ju varit ett jäkla tjaffs om hur man ska använda spöt när hästen vägrar. Domare som ropar ut i högtalaren bara för att ryttaren smällde till hästen på bogen. Jag anser att man kan lägga på spöt om hästen är dum. Inte om det är ryttaren som gjort massa missar så att hästen stannat.
Sen gäller det ju att ryttaren är tillräckligt duktig och smart att veta när det är rätt att använda spöt och när det fakiskt är fel. 
 
Två konstiga regler om spöanvändning är att man inte får använda spöt efter man blivit utesluten, och den andra är att man bara får använda spöt för att förhindra olyckor.
Så om nu hästen stannar först en gång för att den är dum men jag tycker att det är lugnt och kommer en gång till men hästen är dum och stannar igen. Ska jag bar okej det är lugnt hästis och klappa och gå därifrån. Där kanske hästen ska ha en lite klatch på bogen för att den ska förstå att det är inte okej att stanna. Men nädå, för om man använder spöt efter den andra vägringen då får man tillsägelse av domaren!!
Jag menar inte att jag tycker att man ska spöa upp hästen för det är aldrig okej, men jag tycker att man får säga till den när den är dum men så fort man säger till sin häst så ska alla gå loss och skälla ut en. Jag menar, hur många har aldrig använt spöt på sin häst?
 
Jag rider i stort sätt aldrig utan spö, dels så tycker jag det är så jäkla obekvämt att hålla tyglarna utan ett spö, dels så tycker jag det är bra att ha ifall det faktiskt behövs. För helt plötsligt så är man där utan spö och hästen börjar ignorera dig som ryttare och då kan faktiskt spöt vara till hjälp.

Sen så har jag ingen respekt för ryttare som använder spöt som bestraffning, alltså att man tex. efter en dålig tävling står och slår sin häst. Alla har dåliga dagar, även hästar och bara för att man så himla gärna vill vinna så ska man inte bli sur på hästen för att det inte gick hela vägen. 
 
Sen gillar jag inte hur människor lägger ut detta:Hästar är det enda djuret på jorden man har tillåtelse att slå..
Typ som att bara för att vi rider med spöt så slår vi våra hästar. Man kan rida ett pass utan att använda spöt bara att det finns där ifall man skulle behöva det. Shit pommes, folk behöver chilla lite.
 
Alltså tycker jag att allt beror på hur man använder spöt och när man använder det! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0